Målet var å skape en møteplass og synergier mellom virksomhetene i nabolaget, og sørge for at kloke hoder blir kjent og bidrar med perspektiver på hvordan vi sammen kan bygge Bjørvika videre. Bjørvika er tross alt Norges spydspiss innen fremtidsrettet og raust byliv.
Med ellevill respons var vi over 130 deltakere nysgjerrige på å lære, bli inspirerte og få nye bekjentskap.
Nettverk Bjørvikas første innleder var ingen ringere enn Byråd for Kultur og Næring. Sjelden har vi en byråd i Oslo som representerer kultur- og næringsforeningen bedre. Anita Leirvik North satte de lange linjene i utviklingen av Bjørvika i perspektiv, og poengterte at koblingen mellom alle aktørene i nabolaget var unik og kraftfull. Balansen mellom kunstopplevelser og turisme, lokal tilknytning og finansdistrikt eksemplifiserte byråden med at Bjørvika har over 4 000 000 kulturbesøk i fjor, kombinert med at Dronning Eufemias gate er Oslos 5. mest fotgjengertrafikerte gate, og at Barcode og området snart huser over 20 000 arbeidsplasser og 5000 boliger.
OSLO TIL MUNCH
Vi er stolte over å ha MUNCH som første vertskap av Nettverk Bjørvika, og i selveste Festsalen. Markeds- og kommunikasjonsdirektør Harald Kvam og kommersiell direktør Kristina Finne fortalte foreningens medlemmer om hvor MUNCH står nå, ambisjonene om å bli Nord Europas mest attraktive museum, og hvordan de skal bevege seg fra "single artist"-museum til en institusjonen som redefinerer hva et museum er, og som sørger for å være i dialog med sitt publikum hele veien.
Tallenes tale
For å få ytterligere innsikt i eget nabolag - inviterte vi Plaace til Nettverk Bjørvika. CEO Snorre Jordheim Myhre presenterte de ulike datapunktene Plaace samler inn som gir oss en unik mulighet til å si noe om hvorfor Bjørvika har blitt så vellykket.
STATUS BJØRVIKA
Hvor langt er vi egentlig i utbyggingen av Bjørvika? Og, hva er de store kultur-opplevelsene i 2024? Daglig leder Ida Gravdal Haldorsen presenterte de store linjene, og de små detaljene som det er verdt å få med seg om vårt Bjørvika.
Mat + kultur = <3
Når Michelin-guiden kom i slutten av Mai, var 3 av 4 nykommere som var nevnt restauranter i Oslobukta(!). Og hva er Oslobukta? Jo det er handel- og serveringstilbudet i Bjørvika for alle leietakere av Carucel eiendom. Hvorfor lykkes de? Ett av svarene er at de satser på talent, og er villige til å jobbe med nye stemmer. To av de nye stemmene er duoen bak Betong - musikkbransjefyr Ali Wali og kokken fra Vålerenga Jonathan Hagen.
Ali og Jonathan snakket om koblingen mellom kultur og mat, møtet mellom fine dining og avlappa atomsfære, hvorfor de ansetter unge uerfarne til teamet, og hvordan det var å få årets rett i Aftensposten i fjor.
Nettverkseffekter
Bjørvikaforeningens unike kombinasjon av medlemmer - med kunst og kultur, finans og utviklere, samt det private næringslivet forøvrig skaper en fabelaktig ramme for å øke kartleggingen av nettverkseffekter på tvers.